Receptioniste
Receptioniste
Dit voorbeeld van een receptioniste-cv bevat geen foto. Een foto op het cv is immers nooit verplicht. Jij beslist dus zelf of je een foto wilt gebruiken. Onze cv-templates passen zich automatisch aan. De Stanford-template is professioneel, overzichtelijk en bevat alle informatie die een potentiële werkgever nodig heeft.
Gebruik dit cv"Ik ben een competente, behulpzame en empathische receptioniste met vijf jaar ervaring in verschillende medische centra. Ik kan alle aspecten van administratie en dienstverlening aan patiënten zorgvuldig afhandelen. Ik kan goed omgaan met druk en wil graag mijn carrière als receptioniste in de medische sector ontwikkelen."
Eva de Jong - ReceptionisteInhoudsopgave
Hoe maak je een perfect cv als receptioniste?
Een receptioniste is het eerste aanspreekpunt van elk bedrijf. Ze moeten daarom het employer brand uitzonderlijk goed kunnen vertegenwoordigen en promoten. En laat er geen betere manier zijn om je vaardigheden op het gebied van klantendienst over te brengen dan via een overtuigende receptioniste-cv.
Receptiemedewerkers worden beschouwd als het “gezicht” van elk bedrijf. Als receptioniste wil je dus laten zien dat je niet alleen professioneel bent, maar ook om mensen geeft.
Tegenwoordig hechten mensen veel belang aan de employer branding, fair trade en product image. De tijd van kille en formele zakelijke relaties is voorgoed voorbij. Het adverteren van dit nieuwe bedrijfsimago begint bij persoon die de rol van receptioniste vervuld.
Om uitgenodigd te worden voor een sollicitatiegesprek, zal je jouw passie voor klantvriendelijke communicatie duidelijk in je cv moeten laten overkomen.
Dit artikel laat zien hoe je het beste je vaardigheden en krachten op een warme en enthousiaste manier kunt benadrukken. We bieden in dit artikel ook een handig receptioniste-cv voorbeeld. Gebruik deze als inspiratie voor jouw eigen cv.
Voorbeeld-cv voor een receptioniste
Dit cv-template laat zien hoe Eva haar ervaring benadrukt. Ze vertelt hier hoe ze heeft leren omgaan met druk in de productiesector. Interessant is dat Eva twee keer klantenservice noemt. Ze wil laten zien dat dit haar specialiteit is. Eva heeft gekozen voor het professionele Stanford-template. Deze kun je zonder foto gebruiken.
Download dit voorbeeld-cv voor receptioniste in pdf-formaat
Met een goede voorbereiding kun je een geweldig cv samenstellen. Maak er dus voldoende tijd voor vrij.
Je moet een cv benaderen als een serieus project waarin je al je vaardigheden en meerwaarde zo overtuigend en precies mogelijk laat zien. Het idee is dat een recruiter meteen weet wat voor vlees hij of zij in de kuip heeft. Elk goed cv begint met een master-cv. Dit is een basisversie van je cv waarin al je opleidingen, vaardigheden en werkervaring aan bod komen.
Een master-cv moet:
Logisch en leesvriendelijk zijn. Zorg ervoor dat je cv vlot leest.
Een zwart lettertype gebruiken op een witte achtergrond.
Zonder spelfouten geschreven zijn. Zorg voor een goede tekstopmaak.
Overzichtelijk en professioneel zijn.
Beginnen met je meest recente of huidige job. Je eerste job ooit komt als laatste.
Je opleidingen en kwalificaties op dezelfde manier vermelden.
Zowel soft skills als hard skills vermelden.
Eventueel referrals vermelden.
Neem voldoende tijd om je master-cv voor te bereiden. Dit document dient als basis voor al je toekomstige sollicitaties. Het kan zo lang zijn als nodig: vermeld daarom alleen de hoofdzaken.
Vermeld de functietitel van elke baan, maar ook je verantwoordelijkheden en behaalde resultaten. Dit vraagt meer tijd, maar is belangrijk als je succesvol wilt solliciteren.
Noteer tijdens het schrijven van je master-cv al je kwalificaties, diploma's, referrals en andere belangrijke informatie. Bewaar deze informatie samen met je cv in een veilig bestand waar je gemakkelijk bij kunt.
Lees je master-cv altijd zorgvuldig na en bewerk hem tot hij foutloos is. Vraag indien mogelijk aan iemand anders om je cv na te lezen. Je wilt een recruiter zeker niet afschrikken met opvallende spelfouten.
Vermeld al je vaardigheden als receptioniste
De specifieke vaardigheden die je nodig hebt als receptioniste verschillen van bedrijf tot bedrijf. De belangrijkste vaardigheden zijn meestal overal hetzelfde.
Zorg er bij het opstellen van je cv voor dat je niets vergeten bent. Vermeld zowel je zachte als je harde vaardigheden, zelfs als je ze al lang niet meer gebruikt hebt.
Neem voor elke functie de tijd om even stil te staan bij de functie-eisen en welke kernvaardigheden nodig zijn om je werk goed te doen.
Hier zijn een aantal belangrijke soft skills die je als receptioniste nodig hebt:
Aanpassingsvermogen: je kunt meerdere taken combineren in dynamische situaties.
Empathie: je toont begrip voor andere standpunten.
Zelfbeheersing: je blijft kalm en nuchter tijdens moeilijke of uitdagende momenten.
Geduld: je wacht met spreken. Je weet wanneer het tijd is om te reageren of actie te ondernemen.
Aandachtig luisteren: je probeert altijd je gesprekspartner te begrijpen.
Positief taalgebruik: je communiceert op een vrolijke en geruststellende manier. Je kunt met negativiteit omgaan en stelt klanten gerust.
Communicatievaardigheden: je communiceert duidelijk met collega's.
Verantwoordelijkheidsgevoel: je lost problemen op, ongeacht wie ze veroorzaakt heeft.
Doorgaans heb je als receptioniste ook de volgende kernvaardigheden nodig:
Ervaring met verschillende softwareprogramma's.
Kennis van de producten en diensten van je bedrijf.
Kennis van alle medewerkers en op welke afdeling ze werken.
Op de hoogte zijn van wie er aanwezig of afwezig is op kantoor.
Basiskennis van marketingacties en speciale aanbiedingen.
Sollicitatiebrief of persoonlijk profiel?
Voor een receptioniste-cv heb je geen sollicitatiebrief nodig. We raden echter aan om voor elk cv een gepersonaliseerd persoonlijk profiel te schrijven. Sommige mensen gebruiken een standaard profiel dat ze vervolgens aanpassen.
Hier zijn enkele succesvolle voorbeelden van persoonlijke profielen voor verschillende sollicitaties. De vetgedrukte tekst vermeldt relevante informatie voor de recruiter.
Voorbeeldprofiel 1: senior receptioniste
Ik ben een professionele senior receptioniste met meer dan tien jaar ervaring in de productiesector. Tijdens mijn carrière heb ik meermaals bewezen dat ik een doeltreffende werker ben die zijn best doet om een uitstekende klantervaring te bieden in een dynamische werkomgeving. Ik ben creatief, vriendelijk en zeer enthousiast. Bovendien wil ik elke dag blijven leren. Zo geef ik telkens opnieuw het beste van mezelf.
Voorbeeldprofiel 2: ervaren receptioniste
Ik ben een bekwame, behulpzame en empathische receptioniste met vijf jaar ervaring in een druk medisch centrum. Ik ben in staat om alle aspecten van de patiëntenadministratie en -service met zorg te behandelen. Ik kan goed omgaan met stress en wil mijn carrière ontwikkelen in de* medische sector.*
Voorbeeldprofiel 3: beginnende receptioniste
Ik ben een beginnende junior receptioniste met tien maanden ervaring in een drukbezochte schoonheidssalon. Ik heb ervaring met het maken of afzeggen van afspraken met klanten. Tijdens de laatste maanden heb ik geleerd om klanten te begroeten en te bedienen. Daarnaast zorgde ik ook voor het afdrukken van facturen. Je zou me het beste kunnen omschrijven als een extravert en professioneel persoon die snel leert en graag vooruit wil in zijn carrière.
Wat is het verschil tussen een sollicitatiebrief en een persoonlijk profiel?
Een persoonlijk profiel is een korte presentatie van jezelf aan het begin van je cv. Een sollicitatiebrief is een apart document dat samen met je cv opgestuurd wordt.
Een persoonlijk profiel is meestal minder dan 100 woorden lang, terwijl een sollicitatiebrief meestal tussen de 500 en 1000 woorden telt.
Persoonlijke profielen worden soms "profieloverzicht" of "profielschets" genoemd.
Wanneer gebruik ik een persoonlijk profiel of motivatiebrief?
Een sollicitatiebrief gebruik je het best als je solliciteert naar hoog aangeschreven management- of gespecialiseerde functies. Ze worden ook vaak gebruikt voor een toelating tot universitaire opleidingen en stages.
Aan de andere kant heeft elk cv baat bij een kort persoonlijk profiel. Zo krijgt de recruiter een snel overzicht van wie je bent en wat hij of zij van je kan verwachten.
Neem hier ruim de tijd voor. Werk bij elke sollicitatie je persoonlijke profiel bij. Zo maak je meer kans om aangenomen te worden. Bijna alle kandidaten die solliciteren naar een baan als receptionist zullen dezelfde vaardigheden hebben als jij. Dit is een uitgelezen kans om je te onderscheiden van de andere sollicitanten.
Een optimistisch, eerlijk en informatief persoonlijk profiel helpt je om uitgenodigd te worden voor een sollicitatiegesprek.
Wat moet er in een persoonlijk profiel staan?
Een persoonlijk profiel moet kort maar relevant zijn. Ga uit van de vacature-eisen en vermeld alle soft skills, kernvaardigheden, jaren ervaring of functiegerelateerde trefwoorden die je in de vacature kunt vinden.
Zorg bij het opstellen van je profielschets dat je:
Rekening houdt met de functietitel.
Je kennis en vaardigheden benadrukt.
Het aantal jaren ervaring vermeld.
Je belangrijkste soft skills niet vergeet.
De inhoud aanpast aan de vacature-eisen.
Een sollicitatiebrief moet precies dezelfde informatie bevatten als je persoonlijk profiel. Deze is meestal uitgebreider en bevat meer gedetailleerde informatie over je vaardigheden en ervaring. In een sollicitatiebrief kun je dieper ingaan op je beroepskeuze of de redenen waarom je van job wilt veranderen.
Neem voldoende tijd om je sollicitatiebrief zo goed mogelijk af te stemmen op de functie-eisen. Schrijf op een vriendelijke, luchtige en enthousiaste manier, welke informatie je ook toevoegt. Je sollicitatiebrief en je persoonlijke profiel bepalen de eerste indruk die een potentiële werkgever van je heeft.
Hoe gebruik je een master-cv?
Als je master-cv helemaal af is, dan ben je klaar om te solliciteren. Controleer nog een laatste keer of je geen belangrijke informatie bent vergeten.
Wanneer je een job ziet waarvoor je wilt solliciteren, lees die dan eerst aandachtig de vacature door. Noteer de belangrijkste vacature-eisen. Werkgevers gebruiken vaak trefwoorden in de functieomschrijving om sollicitaties te analyseren.
Zo kunnen ze snel de juiste kandidaten selecteren. Als je receptioniste-cv er niet uitspringt, dan is de kans groot dat je beleefd wordt bedankt of dat de werkgever niets meer van je hoort.
De beste manier om trefwoorden in een vacature te identificeren is door naar de vacaturetitel te kijken. Als je bijvoorbeeld solliciteert als hotelreceptioniste, zoek dan naar trefwoorden zoals guesthouse, bed and breakfast, vakantiepark of hotelreceptioniste.
Houd er rekening mee dat bedrijven verschillende functietitels gebruiken voor hun vacatures: denk aan trefwoorden zoals baliemedewerker of receptiemedewerker.
De volgende stap is het bewerken van je master-cv tot een aantrekkelijk receptionisten-cv dat recruiters zal aanspreken. Gebruik de meest relevante informatie uit je master-cv om je cv te personaliseren.
Besef dat recruiters en werkgevers weinig tijd hebben om elke cv te analyseren. Ze zoeken tijdens de selectieprocedure naar specifieke informatie. Vinden ze die niet in je cv, dan is de kans groot dat het gewoon weer op de stapel belandt. Als je de juiste trefwoorden en een persoonlijke stijl gebruikt, blijft hun aandacht bij je sollicitatie. Het laat ook zien hoe gemotiveerd je bent voor de job in kwestie.
Er zijn nog een paar regels die je moet toepassen voor je gepersonaliseerde cv als receptioniste:
Gebruik een duidelijke, uniforme en beknopte opmaak voor je master-cv.
De lengte van je cv is belangrijk: beperk je tot maximaal twee (2) pagina's.
Personaliseer je cv voor de functie.
Gebruik positieve taal dat gemakkelijk leest.
Lees na, controleer op spelfouten en stijl. Laat desnoods iemand anders lezen.
Vermeld de contactgegevens van je referrals niet. Vermeld alleen hun naam en functie.
Voeg deze opmerking toe: “Contactgegevens zijn op aanvraag beschikbaar.”
Conclusie
Met al deze tips ligt je droomjob als receptioniste binnen handbereik. Door vooraf tijd te besteden aan het plannen en samenstellen van een geweldig receptioniste-cv, heb je meer kans om een mooie carrière op te bouwen.
Hier zijn een aantal belangrijke tips voor het schrijven van een perfect receptioniste-cv voor:
Neem voldoende tijd om je cv op te stellen.
Bewaar je master-cv en alle belangrijkste documenten in een veilig en toegankelijk bestand.
Lees de jobomschrijving zorgvuldig en zoek de belangrijkste trefwoorden op.
Creëer een cv met informatie dat relevant is voor de functie.
Schrijf een kort, maar enthousiast persoonlijk profiel in je cv dat gericht is op de vacature-eisen.
Hier zijn een paar extra aandachtspunten voor het versturen van je cv:
Stuur je cv en motivatiebrief altijd in pdf-formaat.
Stuur geen andere documenten mee, tenzij hierom gevraagd wordt.
Controleer of je contactgegevens gemakkelijk te vinden zijn.
Vermeld de contactgegevens van je referenties niet tijdens een eerste sollicitatie.
Veelgestelde vragen
Ben je geïnteresseerd in een carrière als receptioniste of denk je aan een carrièreswitch in die richting? Hieronder vind je antwoorden op alle belangrijkste vragen!
Wat is een receptioniste master-cv, en hoe gebruik ik die?
Een master-cv is een document dat je gebruikt om te solliciteren naar een baan als receptioniste. Een master-cv moet je opleidingsachtergrond en werkervaring bevatten. Vermeld ook je huidige (of laatste) job.
Waarom moet ik een master-cv voor opstellen?
Zo bespaar je veel tijd. Als je de belangrijkste info op één plek bewaart, hoef je niet telkens opnieuw te beginnen. Je hoeft alleen gegevens te bewerken voor afzonderlijke vacatures.
Wanneer moet ik contactgegevens van referrals vermelden?
Dat hoeft pas als de recruiter of werkgever contact met je opneemt en expliciet om deze gegevens vraagt. Vermeld nooit de contactgegevens van je referrals tijdens de eerste sollicitatieronde. In deze fase kan het zijn dat je sollicitatie wordt afgewezen. Meestal worden de contactgegevens van referrals in de laatste sollicitatieronde gevraagd.
Het vooraf verstrekken van de contactgegevens van je referrals kan risicovol zijn voor zowel jou als de referent.
Om te beginnen deel je persoonlijke gegevens met mensen die je niet kent. Het is altijd mogelijk dat deze gegevens in verkeerde handen vallen.
Ten tweede nemen sommige recruiters eerst contact op met de referent voordat ze contact met jou opnemen. Dit is niet bepaald de beste wervingstechniek, maar dit kun je niet echt voorkomen wanneer je contactgegevens op voorhand deelt.
Ten slotte kan een referent verrast worden door een onverwacht telefoontje. Erger nog: het kan zijn dat je referent je niet herinnert, wat bijzonder zwak overkomt en je kans van slagen verkleint.
Als je een job zoekt, is het altijd beter om vooraf contact op te nemen met je referenten. Je kunt hen vragen of ze ermee instemmen om hun contactgegevens te delen. Het kan moeilijk zijn om data, verantwoordelijkheden en andere belangrijke informatie te onthouden.
Door referenten op de hoogte te stellen, weet je zeker dat hij of zij nog steeds bereid en beschikbaar is om een goede referral te geven. Zo ben je zeker dat al je op de juiste manier wordt gepromoot.
Moet ik hobby's en persoonlijke interesses op mijn cv vermelden?
Recruiters en werkgevers hebben beperkte tijd en willen alleen relevante informatie lezen. Hobby's en interesses zijn geweldig in ons privéleven, maar zet ze liever niet op je cv tenzij ze relevant zijn voor de job.
Een goed voorbeeld van een relevante interesse, als je solliciteert naar een functie als receptioniste, zijn gesprekken die je hebt gevoerd als lid van een debatclub.
Welke opleiding heb ik nodig?
Voor alle functies als receptioniste volstaat een diploma van het voortgezet onderwijs of het middelbaar beroepsonderwijs. Een diploma hoger onderwijs kan vereist zijn, afhankelijk van de werkgever.
Heb ik specifieke vaardigheden nodig?
Een diploma middelbaar of middelbaar beroepsonderwijs is vaak voldoende, al zijn veel bedrijven bereid om een receptioniste zelf op te leiden.
Computervaardigheden zijn een enorm voordeel, net als je bereidheid om je computer- en communicatievaardigheden te verbeteren.
Er bestaan veel opleidingen om receptioniste te worden, elk met hun eigen vaardigheids- en opleidingsniveau. De meeste opleidingen kun je online volgen.
Zijn er verschillende specialisaties binnen dit beroep?
Elk bedrijf met klanten heeft een vriendelijke contactpersoon nodig om klanten aan de telefoon te begroeten of te ontvangen op locatie.
Afhankelijk van de sector zijn bepaalde persoonlijkheden en karakters beter geschikt.
Een medische receptioniste moet bijvoorbeeld zorgzaam en empathisch zijn. Een hotelreceptioniste moet eerder vriendelijk maar zakelijk zijn, terwijl de schoonheids-, muziek- en entertainmentsectoren juist op zoek zijn naar extraverte en energieke types.
Een specialisatie zorgt ervoor dat je meer kennis hebt van de producten en diensten uit een bepaalde sector. In dat geval heb je ook meer voeling met de behoeften van je klanten. We raden je aan om te solliciteren in een sector die past bij je persoonlijkheid en interesses. Je kunt nog steeds blijven leren, of je gewoon aanpassen aan elke context.
Om een top receptioniste te worden moet je vooral aandacht besteden aan je vaardigheden op het gebied van klantenservice, communicatie, professionaliteit en efficiëntie.
Kan ik mijn carrière ontwikkelen als receptioniste?
Jazeker! Receptionisten beginnen vaak met ondersteunende functies op instapniveau. Je kunt later doorgroeien naar een meer zelfstandige baan als receptioniste.
Afhankelijk van de sector en je vaardigheden kun je doorgroeien naar een baan als secretaris/secretaresse, personal assistant of public relations medewerker.
Hoe begin ik aan mijn sollicitatie?
Begin met het opstellen van een master-cv. Zo verlies je later geen tijd bij het solliciteren.
Ben je pas afgestudeerd of denk je aan een carrièreswitch? Zoek dan een job bij een groot bedrijf. Die bieden meestal opleidingen aan.
Hoewel een sollicitatiebrief meestal geen vereiste is voor een job als receptioniste, kan het een goed idee zijn om je keuzes te verantwoorden als je weinig of geen ervaring hebt.
Scoor je droombaan met CVmaker
Maak nu simpel en snel een professioneel CV en download binnen 10 minuten. Waar en wanneer je maar wilt.
Maak nu je CVVergroot je kansen op een baan aanzienlijk met een goed cv